zaterdag 23 april 2011

Paaszaterdag

Een bloemenkraam vol akeleien, judaspenning, pioenen en schreiend moederhart.
Mijn hart wordt er blij van. Al een week heb ik me verheugd op dit paasboeket.
Vlakbij de lindengracht bloeit ,ieder jaar uitbundiger, een blauwe en een witte regen. Ze zijn nog net niet helemaal zover. kijken hoe het er de volgende zaterdag uitziet. Onderweg een heerlijk muziekje door dit sympathieke orkestje. Mijn paaszaterdag is geslaagd.akelei2
akelei 014 - kopie
akelei 020

vrijdag 22 april 2011

TOEVALTREINEN


toevaltreinroute>Haarlem>DenHaag>Dordrecht>Breda>Haarlem

Toevaltreinen is een nieuw werkwoord en staat voor het reizen per trein zonder vooropgezet plan of bepaalde bestemming. Het werkwoord plus bijbehorende uitvoering is bedacht door mijn zus Ziggy.
Nadat zij het plan, in een spontane impuls, tot uitvoering bracht is het een halfjaarlijkse traditie geworden. En sinds ze een smartphone heeft en heftig facebookt volg ik haar en de aanhangende kinderschaar met veel plezier. Vandaag is de lente-editie van het avontuur. Er is onder andere een chagerijnige Italiaanse/Haagse IJscoman voorbijgekomen, hopjes, iets in Dordrecht en het laatste bericht kwam uit Breda. Het plan vond ik al helemaal leuk en het dan ook nog gewoon doen is super.

Hieronder een stukje dat door Ziggy werd geschreven n.a.v. de eerste toelvaltreinendag.

In de kerstvakantie kocht ik een dagkaart NS voor mezelf en twee railrunnerkaartjes voor de zonen en liet hen een bestemming uitkiezen van het blauwe bord in de hal. We kwamen uit in Den Bosch waar onze missie bestond uit het vinden van de perfecte Bossche Bol. Daarna gingen wij naar Nijmegen, Arnhem, Oosterbeek waar we, gierend van de voorpret, vanachter een boom tevoorschijn sprongen om mijn daar wonende moeder te verrassen, Utrecht, waar we middels een sms de kerstboom in de stationshal zeven keer van kleur lieten veranderen en via Amsterdam kwamen we laat in de avond, moe maar voldaan, terug in Haarlem. Het ‘toevaltreinen’ kreeg wegens doorslaand succes de status van traditie en we namen ons voor het twee keer per jaar te doen.

kermisopdedam

dinsdag 19 april 2011

De Veluwe

Een lang weekend op de Veluwe levert mooie plaatjes op. We reden naar natuurpark De Blauwe Kamer, staken de veluwe over naar Apeldoorn, kochten asperges bij de boer en maakten zondag de opening mee van het nieuwe seizoen van Tuin De Lage Oorsprong in oosterbeek. Binnenkort wordt daar een begin gemaakt met de aanleg van een groenforum/openluchttheater (zie animatiefoto linksonder). Combineer al deze activiteiten met een terras in de zon,  een concert van een virtuoze merel en je kunt er weer even tegen.

dinsdag 12 april 2011

VW Paris

vw paris
Ma petite, somewhere in Paris.

dd 2011-04-12


Nog twee dagen en dan zit het erop.
De afgelopen twee maanden was De Nieuwe Kerk op de Dam mijn werkplek. Een voorrecht. Vandaag stond er zomaar een simpel boeket te stralen tussen de pilaren, badend in het ochtendlicht dat door de kerkramen naar binnen viel.

Een prettige bijkomstigheid van het werken in de Nieuwe Kerk is de nabijheid van de Coffee Company. Elke ochtend voor de arbeid even een small latte met uitzicht op de Dam en de ontwakende stad.
De CC op de Dam bestaat deze week 5 jaar. Een angstaanjagend voorbeeld van de snel voortschrijdende tijd. Als je 2 jaar had gezegd had ik het ook geloofd.

zondag 10 april 2011

pc borstel

Bij Labour & Wait in London zag ik dit, volgens mij, handige borsteltje voor de PC. Gebruikte tot nu toe de penselen van mijn dochter. (sssttt)
pcborstel

woensdag 6 april 2011

COTÉ PARIS

170 pagina's inspiratie voor iedereen die binnenkort van een parijse lente gaat genieten of voor diegenen die net terugzijn en nog even willen nagenieten.
COTÉ PARIS ! KOPEN!
 
 
 
 

dinsdag 5 april 2011

Paris in Springtime


1/straatlantaarn met lentegroen/  2/mus in Jardin des Plantes/ 3/affiche in metrostation/ 4/lente-display bij Conran in Rue du Bac
'
Parijs in de lente is een aanrader. Het groen in de stad is net iets verder en het weer net iets beter dan in Amsterdam.  Alles staat in het teken van het komende buitenseizoen. In de metrostations hangen grote affiches met La Ville Fertile ofwel de vruchtbare stad. In de warenhuizen speciale afdelingen met alles wat het buitenleven nog aangenamer kan maken en in één week tijd heb ik  bomen groen zien worden,  bloesem intens en de eerste bloeiers juichend. De stad zindert van leven en verliefdheid. De zon is hierbij wel essentieel. De terrassen zitten vol zoals ook elke vierkante meter park en er rent een nimmer aflatende stroom joggers over de parkpaden.
mosaic parijs

zondag 3 april 2011

zaterdag 19 maart 2011

wandeling

 hoek Koningsplein/bloemenmarkt Singel
zicht op Vijzelstraat
2011-03-19
18:30 uur
Prinsengracht
2011-03-19
17:00 uur

woensdag 16 maart 2011

on a clear day

schaduw

Emma's pictures at 3koningen
homemade & collected

dinsdag 15 maart 2011

Vissen

Vandaag in Opium TV de verkiezing van het beste korte verhaal in Opiums Verhalenwedstrijd 2011.
Eén van de 10 genomineerden (1800 inzendingen) was mijn zus Ziggy Klazes. Ze won niet maar haar verhaal is wel te lezen op de Opium site.
Ik heb alvast even geknipt en geplakt om  de moeite van het linken te besparen. Voor de overige negen verhalen wel even zelf schakelen.

V I S S E N
Zijn onderlip trilde toen hij naar de dode vissen in het water onder het bruggetje staarde. Tientallen zilveren, glinsterende buikjes die zich bijna verwijtend naar hem toe hadden gedraaid aan de oppervlakte van het water.
Woedend gooide hij zijn hengel in de rietpluimen aan rand van de sloot. Dit was zijn schuld. Dat kon niet anders. Hij was degene geweest die de dag ervoor de hele dag had staan vissen, hier, op dit bruggetje. De ene vis na de andere had hij uit het water gehaald. Eerst had hij het zielig gevonden. Zijn vader had hem gerustgesteld, 'Vissen voelen geen pijn, ze zijn koudbloedig… en je gooit ze toch weer terug? Nou dan…'
Met een scherfje had hij het aantal vissen dat hij had gevangen, geturfd op de leuning van het bruggetje. Opgewonden telde hij aan het eind van de middag de streepjes : vierendertig …zes blokjes met een streepje erdoor en nog een blokje zonder streepje.
Tim keek naar de streepjes op de leuning. Hij mikte een klodder spuug en veegde met zijn mouw over de leuning tot de streepjes waren verdwenen.
De golfslag van een klein zeilbootje op het meer duwde de willoze vissen onder de brug. Tim zag hoe de vissen verdwenen, even later weer terugkwamen om daarna, als een deinende zilveren plak, helemaal onder de brug te verdwijnen. 'Mijn schuld, mijn schuld, mijn schuld..' herhaalde hij fluisterend.
Hij rende het weggetje over naar de boerderij.
'Willen ze een beetje bijten vandaag?' riep zijn vader. Tim rende hem voorbij zonder antwoord te geven. Van de deel op pakte hij de oude schep die tegen de muur stond. Het blad van de schep was verroest en de steel zat onder het spinrag. Hij rilde even toen hij de schep pakte. De grijze draden kleefden aan zijn handen. Hij rende terug en greep het vangnet uit de bijkeuken.
'Ah, je pakt het groot aan vandaag..' riep zijn vader lachend.
Hij sleurde hij de zware schep achter zich aan. Het metaal van de schep stuiterde op het verharde weggetje, er sprongen kleine vonkjes van het wegdek. Hij keek naar de dode vissen, stak het vangnet in het water en trok het net naar zich toe.
Tim rook de weeë geur van de bleke, dode vissen. Hij kokhalsde. Keer op keer plonsde hij het net in het water totdat hij bijna alle vissen uit het water had gevist. Twee vissen dreven weg, daar kon hij niet meer bij.
In het weiland begon hij een kuil te graven. Een diepe kuil moest het zijn. Hij schoof de vissen op de schep. Voorzichtig droeg hij de schep naar de kuil en legde de vissen op de natte grond van de bodem. Hij gooide de aarde terug in de kuil en plette de aarde zachtjes met de achterkant van het blad van de schep. Toen knielde hij en legde twee rietpluimen als een kruis op de zwarte aarde.
Daar, knielend in het weiland, besloot hij om nooit meer te zullen vissen.

zondag 13 maart 2011

Den Haag

Mickey
2011-03-12
Eerste levende bewijs uit de tuin
2011-03-12
Dennenweg
2011-03-13
01:10 uur
krokussen op het Lange Voorhout
2011-03-13
schelpenpad, Lange Voorhout
2011-03-13
14:20 uur

maandag 7 maart 2011

sleepy

Bedroom of the day

zondag 6 maart 2011

Zonnige zondag

De temperaturen mogen nog wel wat hoger
maar qua zon gaat het de goede kant op.


De Beulingstraat tussen Singel en Herengracht
2010/03/06
16.00 uur

Stand van de sterren

Leonard Retel Helmrich made a series of 3 impressive documentaries about a poor family from the isle of Java in Indonesia. The title of the last part of this triptych is "Stand van de Sterren". During a period of twelve years he filmed the family three times during several months. You'll whitness their lives in a setting of a bigger political decor of the change in their country.
Leonard was my fellowstudent and good friend during filmschoolstudies in the eighties. I'm  proud of him.

zaterdag 5 maart 2011

Z A T E R D A G

Plenty of springflowers at the Lindengrachtmarket.
always a short visit at De Weldaad Interiors
and on my way back home passing inspiring shops at the Herenstraat with lots of goodies for the wishlist.


vrijdag 4 maart 2011

A'dam e.v.a.

Zondagavond, Ned 2, 21.05 uur
K IJ K E N !!!